Wybór przedszkola dla swojego Dziecka jest jedną z najważniejszych decyzji, jaką podejmują rodzice. Tworząc nasze przedszkole w pełni podpisujemy się pod słowami M.Montessori, że:
„Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych.” – Maria Montessori.
Dlatego tak bardzo zależy nam na szerzeniu świadomości na temat rozwoju i możliwości Dzieci będących w tym wieku. Przedszkole to miejsce, w którym Dzieci spędzają wiele godzin dlatego, jego wybór należy głęboko przemyśleć. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że wyjście poza tradycyjny model edukacji przedszkolnej może rodzić u Państwa sporo pytań. Poniżej zamieszczamy te najczęściej zadawane z nadzieją, że odpowiedzi rozwieją wątpliwości. Na wszystkie dodatkowe pytania szczegółowo odpowie dyrektor przedszkola na indywidualnych spotkaniach z rodzicami (patrz III Etap rekrutacji)
Jakie są korzyści pracy z grupą zróżnicowaną wiekowo?
Grupa zróżnicowana wiekowo swoją strukturą przypomina rodzinę i stwarza naturalne warunki do rozwoju społecznego i umysłowego dzieci. Umożliwia pobyt rodzeństwa w jednej grupie, co ma duże znaczenie w procesie adaptacji lub przy lękliwości dziecka młodszego. Jest doskonałym polem do nauki zachowań społecznych dla dzieci nieposiadających rodzeństwa. W takiej grupie tworzy się system opiekuńczości, w którym starsze przejawiają troskę o najmłodsze dzieci. Dzieci młodsze w razie trudności zwracają się nie tylko do nauczyciela, ale właśnie do starszych kolegów, chętnie ich naśladują, przejmują od nich wiedzę, umiejętności, doświadczenia, przyzwyczajenia.
Przebywając w grupie zróżnicowanej wiekowo każde dziecko doświadcza różnych pozycji w grupie – od malucha, poprzez średniaka, aż do bycia starszakiem, co uczy życia i daje im wiele satysfakcji.
Czy i w jaki sposób moje dziecko dostosuje się do funkcjonowania w każdej innej placówce?
Dziecko po przedszkolu montessoriańskim dostosuje się do funkcjonowania w innych placówkach ponieważ nabędzie kluczowych kompetencji, które będą owocowały w dalszej edukacji i relacjach z rówieśnikami i nauczycielami. Od początku funkcjonowania w placówce Montessori dziecko uczy się otwartości na świat, gotowości do nauki, podejmowania nowych wyzwań i pokonywania trudności. Kształtuje w sobie takie cechy jak: cierpliwość, szacunek, odpowiedzialność za siebie, innych ludzi i świat. Uczy się również przestrzegania i respektowania norm grupowych i społecznych. Jest przy tym dużo bardziej samodzielne, świadome swoich możliwości i sposobów poszukiwania rozwiązań. W związku z tym nie sprawia mu trudności wejście w nowe otoczenie, w nową sytuację np.: szkolną. Montessoriańskie Dzieci mają tzw lekcje ciszy, , utrzymują koncentracje uwagi dłużej niż Dzieci w tradycyjnych przedszkolach. Mają dużo większą świadomość i potrzebę organizowania miejsca pracy, dbania o materiał z jakim pracują, porządkowania go, czekania na swoją kolej. Czy takie umiejętności mogą przeszkadzać, bądź cokolwiek utrudniać? Inna placówka będzie dla Dziecka po prostu inna i Dziecko to zauważy, ale będzie potrafiło w niej funkcjonować., ponieważ będzie dobrze przygotowane.
Co jest takiego wyjątkowego w metodzie dr Marii Montessori?